torsdag 14 april 2011

Däbbt i dädan - eller snorförkyld helt enkelt

Har blivit dunderförkyld... jobbig snuva som bara rinner, heltät i näsan, ont i bihålorna... Jag känner inte ens smaken av mitt goda Earl Grey-te (då förstår ni hur allvarligt det här är!!!) När jag svarade i telefon på jobbet var det kunder som trodde de ringt fel för de kände inte igen min röst...!

Trots förkylningen åkte jag ut till Mariebäck för att pyssla med Feykir. Vid 10 soliga plusgrader skulle ju förkylningen knappast bli sämre av lite utevistelse. Sylvia hade longeringsdag och longerade hästar på löpande band. När hon plötsligt använde pisken en gång började Feykir springa runt och skutta i sin sjukruta! Jag försökte förklara för honom att så får han bara göra om matte inte ser!

Red ut en sväng på Snarfari också. Hade tänkt att det skulle gå bra att träna vändningarna i tölt, från Atlikursen, även längs vägen. Vitsen är ju att man ska svänga snävt och då borde ju grusvägen räcka till även om den är ganska smal. Det hela komplicerades dock av att ett håll alltid är hemvägen... Vände vi hemåt så blev det en VÄLDIGT snäv sväng - men om jag sedan ville fortsätta runt på en volt så hamnade vi oftast i diket... Hm... får nog främst använda denna övning på ridbanan i fortsättningen.

Galopperade endel idag - båda galopperna. Och han tog faktiskt den svåra redan vid andra försöket! Då blev det verkligen åka av! Hade precis vänt hemåt, vilket uppenbarligen piggade upp, för han bet helt enkelt tag i bettet och stack... Men jag lät honom springa på ett tag och när jag sedan succesivt kunde börja böja lite i högersidan blev han ju tvungen att börja jobba i galoppen och då gick det att börja bromsa sedan.

Det som funkade bäst idag var att sidföra fram och tillbaka över vägen - använde denna övning i skritt, trav och tölt vilket fick honom att kännas mjuk och trevlig! Snarfari var riktigt svettig efter ridturen - f f a tror jag det var galoppracet som "tog på". För mig var det däremot inte särskilt jobbigt idag. Perfekt m a o - det är ju jag som är förkyld, inte Snarfari!

Blev föresten så sugen på att longera när jag såg Sylvia. Jag har alltid tyckt att det är jättekul, men av någon anledning har det inte blivit av alls de senaste åren! Men det ska vi göra när Feykir tillslut är frisk igen, och rida med halsring, och träna samlad skritt från marken och..... Ååååååh, jag vill ju rida Feykir NUUUUU!!!

Inga kommentarer: