söndag 10 april 2011

Atlikurs - dag tre.



Ännu en MYCKET givande kursdag! Fick jobba på samma sätt som igår, med vändningarna i skritt och tölt. Jag frågade Atli hur man ska uppnå den lätthet som han pratade om igår. Han sa att vi först måste göra en övning sakta - för att lära oss själva och hästen "koreografin". När detta sedan "sitter" kan ryttaren, genom att tillföra mer och mer energi, succesivt öka lättheten i rörelsen.


Till mig sa han också att jag måste vara mer aktiv i ridningen - "sitt inte och vänta på att något ska hända utan se till att det du vill ska hända verkligen händer!" Men han sa dessutom att det hela tiden går framåt - och det var ju jättekul att höra!




Hur Atli tycker jag ska träna Snarfari i fortsättningen:

Värma upp i skritt och trav på volt. Sedan rida "vändningsövningen" i skritt - kom ihåg vikthjälperna ("du för i dansen och han ska följa dig"). När han känns lösgjord i skritten ska jag göra samma sak i tölt till dess han är lösgjord i tölten. Viktigt att driva ordentligt så att han håller igång tölten även i vändningarna. Lägg även in tölt längs spåret där jag håller honom böjd, stöd på yttertygeln och kräver form. Blir han hög i formen ökar jag drivningen.


Sedan är det dags att fylla på med mer energi - för att kunna få mer samling. Utnyttja då gärna hela långsidan. Gör en vändning i början på långsidan, rid sedan på i ett högre tempo längs långsidan för att sedan styra in på volt igen i slutet av långsidan. VIKTIGT: när jag styr in på volten ska jag verkligen sitta tillbaka och DRIVA så att jag får med mig och bibehåller energin i vändningen! Samt förståss styra in på volten m h a vikten och ytterskänkeln.


Oj, så oerhört roligt och lärorikt det varit i helgen! Men jobbigt...!!! Känns som att jag skulle kunna gå och lägga mig redan nu - kl 16! Men måste väl försöka hålla mig vaken liiite längre ändå... Det får definitivt bli en tidig kväll för mig i alla fall! (Till saken hör att normal sängdags är redan kl 21 numera - i o m att jag vaknar så väldigt många gånger varje natt p g a värken så orkar jag inte vara vaken längre än så om kvällarna. Så en tidig kväll för mig blir verkligen tidig alltså!)

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Härligt att se er på bilder :) Tack för att du rider gossen :)

Anna sa...

Det är jag som tackar! Som Sylvia sa här om dagen: "Oj, Snarfari vad Anna skulle ha det tråkigt utan dig!"