tisdag 23 november 2010

Gott & blandat

Har haft ett antal riktigt dåliga nätter nu... I morse sa jag varnande till en kollega att "jag vaknat på fel sida" idag. Men sedan rättade jag mig själv: jag har vaknat på precis varenda sida - och alla var de lika dåliga... Tog mig i alla fall igenom arbetsdagen och sedan även till Feykir. Hoppas den ökade blodcirkulationen från ridningen ger lite smärtlindring i natt i alla fall!

Det blev ett pass på ridbanan med Feykir idag. Till att börja med var vi faktiskt tre ekipage där samtidigt. Verkligen ovanligt... jag minns inte ens när jag sist red där tillsammans med ett annat ekipage... Men någon trängsel var det ju ändå inte fråga om direkt!

Feykir och jag ägnade oss åt "gott och blandat" idag skulle man kunna säga. Bl a repeterade vi den suveräna övningen från en lektion tidigare i höst med syftet att få hästen mellan hand och skänkel. Kommer ni ihåg övningen? Vi skrittade på volt med utåtställd häst och stadig ytterhand. När man kunde hålla hästen på volten m h a ytterskänkeln kompletterades med stora ledande tygeltag på innertygeln till dess hästen böjde sig runt innerskänkeln. Gjorde även samma sak i tölt.

Vi hann även träna på att rygga - med eftergift - och sedan göra övergång direkt till tölt. Och träna galoppfattningar. I vänster varv gjorde Feykir flera jättefina galoppfattningar direkt ur skritt - han är verkligen duktig på det! I höger varv har vi inte på samma sätt behövt fatta ur skritt för att få en bra galopp, så därför har vi sällan gjort det... Gjorde först några fattningar ur trav i samma hörn, för att han skulle vara beredd, innan jag testade galopp från skritt även i höger varv. Han verkade inte riktigt ta min galoppskänkel på allvar först... men när jag förstärkte med att smacka också gick det bättre. Detta behöver vi definitivt träna mer på!

När vi sedan skrittat av såg jag att vi faktiskt ridit 45 minuter idag - vårt längsta ridpass på snart en månad! Det går åt rätt håll, vilket är bra för snart är det torsdag och äääääntligen ridlektion!

Inga kommentarer: