fredag 22 oktober 2010

Lektionsrepetition

Vi hade -7 grader i Kyrkbyn i morse - brrr!!! Det känns alltid som kallast så här års... antagligen är det fukt från havet som är orsaken. Det känns alltid bättre sedan snön kommit - och det kan ju bero på att isen då hunnit lägga sig. Minusgrader är helt OK för mig - men så länge Feykir saknar vinterskor så hoppas jag att snön ska dröja! (Hörde Göran Everdahl på Spanarna säga att under hans uppväxt i Umeå brukade första snön komma 11 november, på hans födelsedag. Jag - som också är uppväxt i Umeå - har inte haft något sådant att "hänga upp" minnet på men jag utgår ifrån att han har rätt. Första snön i Luleå borde borde ju komma lite tidigare eftersom det är ca 30 mil längre norrut. Fast just själva Luleå ligger ju i princip ute i havet, men i alla fall Gammelstad och Mariebäck borde få snö lite tidigare.)

Idag var det i alla fall snöfritt, men ordentligt fruset i marken och en strålande sol när jag åkte till stallet. Hade bestämt mig för att repetera gårdagens ridlektion medan jag hade den i färskt minne. Det verkade Feykir också ha - för övningarna gick mycket bättre idag! När vi skrittade utåtställd på volt tog det inte alls lika lång tid att få Feykir att börja böja sig i innersidan och därmed komma till eftergift.

När jag övergick till att göra samma övning i tölt gick det också mycket bättre än igår. Vilket till stor del kan bero på att jag inledningsvis var mycket mer noggrann med att Feykir skulle lyssna på min ytterskänkel på volten. Började med några varv på volten då jag enbart red honom utåtställd och stämde av att jag kunde hålla honom på volten enbart m h a ytterskänkeln. Och när han försökte strunta i den förstärkte jag genast med pisken på bogen. Efter några sådana små korrigeringar lyssnade han mkt bra på min ytterskänkel i fortsättningen! Och då blev hela övningen så mycket lättare eftersom jag hade ett problem mindre att hantera!

I vänstervarvet gick det faktiskt riktigt bra att rida ihop honom så att han verkligen var "mellan hand och skänkel" - och det är en sådan härlig känsla när han plötsligt "kommer ihop från alla håll" och bär sig själv, helt lätt i handen! Bytte om volt till höger varv och kunde "ta med oss" samlingen så att det gick riktigt bra även där!

Min duktiga häst (och hans matte) fick en välbehövlig skrittpaus innan vi fortsatte med tölt längs spåret fast på samma sätt, d v s utåtställd med STADIG hand och ledande tygeltag på innertygeln. Fick uppleva flera sträckor med riktigt härlig "ihop-känsla" i båda varven och då tyckte jag det räckte med ridbaneridning för idag.

Som avslutning på ridpasset tänkte jag att Feykir skulle få sträcka ut i galopp längs skogsvägen bakom vägbommen. Det började så bra, med samlad trav och sedan galopp. Men sedan halkade Feykir till ganska rejält - och när vi saktat av till trav halkade han igen... Då fick han vända och skritta hem igen. Skritt på lång tygel - och det har vi ju tränat på i höst så nu gick det riktigt bra!

Nu börjar det vara dags att duscha och göra sig i ordning - för jag ska faktiskt på 40-årsfirande i kväll! Mitt eget t o m! Mina "hästkompisar" hade lovat att bjuda mig på middag som 40-årspresent. Initialt var tanken att vi skulle få en riktigt kulinarisk upplevelse på Kyrkbyns kök. Men denna gourmetrestaurang gick tyvärr i konkurs... Men nu blir det ett ställe inne i Luleå som heter Musikomat istället - och det blir säkert riktigt trevligt!

Inga kommentarer: