lördag 18 september 2010

Orkidéblogg



För några veckor sedan fyndade jag så söta miniorkidéer på blomsteraffären mitt emot banken. Ordinariepriset var 149 kr/styck - men då de flesta blommat över slumpades de bort för 15 kr/styck!!! Jag som har köpstopp på orkidéer gick in i butiken "bara för att titta" - men ett sådant kanonpris kunde jag förståss inte motstå! Krukorna är bara ca 5 cm höga, så de är verkligen otroligt söta!

Som ni ser är det blommor på två av dem - och idag såg jag att det faktiskt börjat bildas nya knoppar också!!! De växer i mossa vilket innebär att man inte bör "bada" dem, som jag alltid gör annars med orkidéerna för då kan det bli FÖR blött för dem. Istället håller man dem under kranen en kort stund och låter dem sedan rinna av innan de placeras i ytterkrukan igen.

Inga kommentarer: