onsdag 23 juni 2010

Galopp på volt - HOPPAS att två gånger är en vana!!!


Var så god och sitt!


Den här bänken utanför stallet brukar jag använda när jag stretchar efter ridningen.
Men just nu såg den ju inte så inbjudande ut direkt... Men jag hade ridstövlar på så jag kunde trampa ner nässlorna!


Här om veckan när Feykir och jag tränade galopp på ridbanan dristade jag mig till att försöka galoppera på volt. Det var lääänge sedan sist - men till min stora glädje gick det faktiskt jättebra! ÄVEN i det jätte, jättesvåra vänstervarvet!!!


Det var verkligen med skräckblandad förtjusning jag idag bestämde att det var dags för ett nytt försök. Om vi skulle klara det även idag vore det ju jättekul, men TÄNK om vi inte klarade det... Då hade det ju varit bättre att låta bli och få leva ett tag till på förra veckans lyckade träningspass. Jag velade in i det sista - skulle jag verkligen försöka, eller skulle jag nöja mig med att träna galoppfattningar längs spåret? Men så träffade jag Fia och när jag berättat för henne att vi skulle göra nytt försök att galoppera på volt så fanns det ju ingen återvändo! Och det var ju tur!


När vi skrittat igång på böjda spår och travat på små volter var det dags för galoppen. Började i höger varv för att göra det lättare för oss. Först bara galopp längs spåret med ställa höger-vänster. Funkade hur bra som helst! Testade att styra in på volt - och det gick också jättebra! Red tre volter till, varvat med galopp längs spåret och ställa höger-vänster för att hela tiden hålla honom mjuk.


Efter en skrittpaus var det dags för vänster varv. Det SVÅRA varvet! Verkligen fascinerande hur bra det numera går att ställa höger-vänster även i vänstergaloppen! (Bara jag börjar redan i första galoppsprånget så att han inte hunnit börja spänna sig innan jag tar i innertygeln.) När det var dags att testa galopp på volt gjorde jag fattningen ur skritt och styrde sedan direkt in på volten. Han vill ju gärna använda farten till att balansera sig i vänstervarvet och ju fortare det går och ju flackare han då blir desto svårare blir det förståss att klara en volt... Men nu vände vi alltså in direkt efter fattningen - och vi kunde prestera en volt med bibehållen galopp! Första halvan kunde jag hålla honom mjuk i innersidan m h a innerskänkeln. Sedan blev han spänd - men jag lyckades bibehålla min vikt inåt, höll innerhanden stilla och drev massor med innerskänkeln -och då blev det varken pass eller korsgalopp! Fortsatte sedan galoppera längs spåret, ställa höger -vänster, böja ordentligt genom nästa kortsida och ställa höger-vänster igen. Först när han kändes helt avslappnad igen i galoppen fick han sakta av till trav och sedan skritt.


Skrittade ett varv och gjorde sedan ny galoppfattning från skritt. Och den fattningen blev riktigt häftig - det kändes som att den bara gick uppåt! M a o hade vi en MKT bärig galopp att utgå ifrån när jag direkt styrde in honom på vänstervolt igen, följt av galopp längs spåret till dess han galopperade riktigt avslappnat igen. Upprepade detta fyra gånger till - med ett varv skritt mellan varje för att vi båda skulle ha kraft i benen att prestera vårt bästa när vi väl galopperade.


Gjorde sedan några till volter i höger varv, travade lite längs spåret och sedan skrittade jag av. Man ska ju sluta medan man är på topp!!! Och nu har vi ju faktiskt klarat detta TVÅ ridpass - så nu hoppas jag att det blivit en vana!!!(Helt uppenbart hade det ju blivit en mental spärr för både Feykir och mig när det gäller att galoppera på volt. Och så länge båda är helt övertygade om att vi inte kan, så kommer det ju inte att gå... Men efter tillräckligt många sådana här lyckade försök hoppas jag att vi kan bli av med den där "spärren"!


Feykir fick mumsa kraftfoder medan jag stretchade vid "nässelbänken". Sedan fick han gå ut i sin flock igen - och styra upp det hela lite, för det hade kommit en ny träningshäst medan vi red. Den nya hästen verkade inte alls utgöra något hot mot Feykirs position - så han ägnade den bara lite sporadiskt intresse... Men när Sillen och den nye sprang runt och jagade varandra var Feykir tillslut tvungen att gå fram och lukta lite på honom. Och stämma av att den nye fattat vem som är boss i flocken.

Inga kommentarer: