måndag 3 maj 2010

Veckans första ridlektion

Jag rider dubbla lektioner den här veckan, både måndag och onsdag! Och det var VÄLDIGT nyttiga övningar vi fick jobba med så det känns jättebra att veta att jag får göra dem igen på onsdag!




Här är ännu en bild från Atlikursen!

Men nu ska jag ju skriva om dagens lektion: Först fick vi rida "fyrkantiga serpentiner" i skritt, d v s rida med rak häst och göra framdelsvändningar i "hörnen".

Sedan kom den verkligt supernyttiga övningen: att jobba med samlingen, först i skritt och sedan även i tölt. Först fick vi varva mellan att samla några steg i skritt och sedan slappna av och låta hästen länga sig igen några steg innan det var dags för ny samling o s v. Jag fick peta till lite med pisken någon gång, sitta på rumpan och hålla om med skänklarna, samt ställa höger-vänster för att hålla honom lätt i handen. I början gick det trööögt... men tillslut fick jag Feykir att trampa under sig lite bättre. Det här behöver vi verkligen träna på! Perfekt att få göra det igen redan på onsdag!!!

När vi jobbat med detta i båda varven fick vi göra övergång till tölt från den samlade skritten, tölta en liten bit längs spåret och sedan gå in på en volt, böja ordentligt i innersidan och mycket drivning för att få med hästens bakdel... ut på spåret igen, sakta av till skritt, låta hästen länga sig lite... och börja om med samling i skritt igen. Även detta fick vi förståss jobba med i båda varven. Alldeles på slutet fick jag Feykir att trampa under sig så pass att han blev helt lätt i handen och töltade riktigt långsamt och samlat, utan att försöka öka tempot. Härligt att få en glimt av det i alla fall!

Nu var det dags att övergå till trav och träna galoppfattningar. Vi skulle bara galoppera max en halv långsida innan vi tog ner till trav igen och förberedde ny fattning. Först i vänster varv - Feykirs jättesvåra alltså... Sylvia sa att jag så snart han fattat galopp måste börja krama lite på tyglarna för att han inte ska hinna spänna sig... men det var SVÅRT! När jag störde honom genom att ta i innertygeln blev han spänd och bytte ofta till korsgalopp... sedan bytte han i o f s tillbaka igen, men, men...

I höger varv var det ju MYCKET lättare! Där kan jag rida honom inåtställd utan att han blir spänd! I alla fall så tycker jag Feykir var väldigt lugn och sansad under galoppen idag, trots att vi var 7 ekipage på banan och det gång på gång kom någon galopperande snabbt förbi. I vänstervarvet var han lite "springig" i början, men sedan lugnade han ner sig och inväntade mina galoppfattningar. Duktig kille!

Hästarna fick trava lite långa-låga som avslutning innan vi skrittade av dem. Ännu en JÄTTEBRA lektion! Och härligt väder dessutom! Helgens regnande hade bytts till solsken!

Inga kommentarer: