måndag 10 maj 2010

Tempoväxlingar!


...är svettigt tycker Feykir. Särskilt när det är 15 grader i skuggan och han fortfarande har massor av vinterpäls kvar...


I morse hade jag fortfarande MKT ont i händerna, men succesivt lättade det under dagen, så efter jobbet kunde jag ändå åka och rida! Ville ju träna tempoväxlingar medan det fanns chans att känslan från gårdagens ovalbaneträning satt kvar!


Det var en underbar kväll, med strålande sol och dessutom vindstilla. Jätteskönt! Tränsade med halvstången. Har mest ridit med vanliga tredelade på slutet, men på tävlingen blir det halvstång så då gäller det ju att träna på det också! För första gången på länge svängde vi höger nere på bilvägen och red mot Alviksträsk. Den delen av vägen är alltid blöt och lerig längre, men nu såg jag till min glädje att den var torr och fin att rida på. Nysladdad dessutom, men som tur var hade de INTE lagt på det där STORA och VASSA gruset som de brukar "förstöra" vägen med allt för ofta...


På vägen bort från stallet tränade vi på att hålla ett högre tempo i tölten, utan att Feykir skulle styva sig eller falla på bogarna. Det var "sitt på rumpan Anna, driv och ställ höger-vänster så snart han vill lägga sig i handen". Och några glimtar av ökat tempo med ren takt fick jag faktiskt uppleva!


När vi vände hemåt igen jobbade vi först med riktigt samlad skritt och sedan var det dags för tempoväxlingar. Det blev några glimtar här och där då jag kunde vara nöjd med både takt och tempo! Och den sista sekvensen arbetstempo blev verkligen riktigt BRA! Sylvia hade definitivt berömt oss för den om hon sett den! Det var riktigt lågt tempo, Feykir trampade under sig ordentligt bak, kom upp med bogarna och var helt lätt i handen!!! WOW!!! Får man uppleva ett par minuter sådant/ridtur så ska man verkligen vara glad! Men nog är det tur att det är knappt två veckor kvar till tävlingsdags - så att vi hinner träna mer på våra s k tempoväxlingar! Jag har i o f s inte ändrat mina anmälningar ännu - så jag är fortfarande anmäld till T8 på båda tävlingarna. Vill hinna träna ett par dagar till innan jag tar steget...


Lät honom sträcka ut i trav en stund innan min svettiga och flåsiga häst fick skritta resten av vägen hem. Först satt jag kvar och "red tävlingsskritt" en stund men sedan satt jag av och gick med honom. Tacksamt stretchade han ryggmusklerna genom att sträcka ut så att mulen nästan tog i backen!


Tillbaka i stallet mätte jag honom med viktmåttbandet och det visade bara 347 kg! Han stannade på 366 kg ganska länge, men nu har det alltså fortsatt nedåt igen! Alltså bör jag succesivt kunna öka lite på havren nu. Betfor är jag uppe i en skopa/dag men bara en halv skopa havre.

Inga kommentarer: