onsdag 17 februari 2010

"Främja hästens välbefinnande"

...har Svenska Ridsportförbundet som prioriterad målsättning 2010 och Jordbruksverket anslår pengar till aktörer som ser till att "god välfärd för hästar uppnås".




Hästar som trivs på lösdrift, i Mariebäck.

Enligt djurskyddslagens paragraf ska hästar och andra djur hållas och skötas så "att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet att bete sig naturligt."

Sara Gabrielsson, är handläggare för hästärenden på Jordbruksverket, den myndighet som ansvarar för att främja djurskyddet i Sverige och ta fram föreskrifter för detta. "Jag har ridit sedan jag var barn, men efter att ha läst biologi och etologi har jag fått ompröva mycket av det jag lärde mig då."

Hon ser en trend, där en mer naturlig hästhållning, som bland annat är populär bland islandshästägare, fört med sig ett sätt att hålla häst som i flera fall passar djuren bättre. Exempelvis att hålla hästar i flock på lösdrift samt att ge fri tillgång på grovfoder.

"På travsidan är det vanligare med den typen av hästhållning. På ridsidan har man ett mer gammalmodigt tänkande" säger hon.

Källa: Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: