tisdag 17 november 2009

Ligger lågt...

...även idag, p g a ytterligare en dålig natt. Så Feykir fick en vilodag till.

All den fina snön har regnat bort :-( men just idag hade jag tänkt ha nytta av det och träna galopp på ridbanan. Passa på när fästet i kurvorna antagligen skulle vara optimalt. Men, men... det är bara att gilla läget och hålla tummarna för att jag kan rida lektionen i morgon!

Vi har haft besök av en kvinna från Norrbottens Muséum idag på morgonen. För att spara energi och få lite mindre kallt och dragigt skulle vi behöva göra något åt fönstren. Men som vanligt när det gäller vårt Q-märkta hus i Världsarvet så är det alla möjliga instanser som ska säga sitt, inkl muséet. (Därför tog det hela två år innan vi tillslut fick bygglov för garage, bygglov för att måla om vårt röda hus med ny röd färg tog mer än ett halvår... o s v.)




Men tillslut stod ändå garaget där - och smälter in riktigt fint mot de gamla kyrkstugorna! Här är mamma och pappa på besök för att anlägga den fantastiska rabatt som jag fick av dem i 39-årspresent!


Nu trodde vi att man kunde få byta ut befintliga fönster - som inte är original utan sedan början på 50-talet - till nytillverkade med precis samma mått. Och som enligt vår uppfatting "ser gamla ut". Men det verkar vara tvärstopp. Dock visar det sig att det finns en ny metod: att byta ut innerglasen i befintliga fönster till superisolerade. Så nu ska den möjligheten utredas. Kvarstår dock problemet med våra två balkongdörrar - där måste verkligen hela dörrarna bytas för de verkar MKT dåligt isolerade. Förhoppningsvis går alla instanser med på det i alla fall.

När "muséet" hade åkt kunde jag lägga mig och vila igen - precis vad jag behövde! Men nu måste jag vakna till för det är dags att åka till jobbet!

Inga kommentarer: