söndag 9 augusti 2009

27,5 i skuggan - och ovalbaneträning!


Är Fia och jag möjligen världens mest ambitiösa ryttare? Man kan ju i alla fall misstänka att vi ligger högt på listan i o m att vi genomförde dagens planerade träning på ovalen i Ersnäs TROTS den otroliga värmen! (När jag kom hem till Kyrkbyn igen vid 14-tiden hade vi nästan 29 grader i skuggan!!!)




Feykir var faktiskt genomsvettig redan när vi lastade ur hästarna i Ersnäs! Jag stod med honom och Lukka i skuggan en stund medan Fia och Linda fixade med hage till unghästflocken (där bl a Fias Ljúfa, e Berserkur går.) Det tog en stund att övertyga de två matvraken om att det inte var meningen att de skulle beta - men sedan verkade de ganska nöjda med att få stå och ta det lugnt en stund.




Det kändes ju inte direkt optimalt att träna på ovalen en sådan här dag... men å andra sidan var det ju faktiskt 28 grader i skuggan när vi tävlade i Skellefteå i maj, så på så sätt var det ju faktiskt autentiska förutsättningar! Men vi kände ju att vi måste anpassa träningen för hästarnas skull. Fia red ett kort och intensivt pass med Lukka, som har endel problem med "motorn" och jag red lite längre med Feykir.




Först töltade jag lite i båda varven och han kändes helt OK. Hade tunga boots på trots värmen (som "kompensation" red jag själv med ridstövlar - för att det skulle vara mer rättvist). Vet faktiskt inte om jag töltat honom med boots sedan tävlingen i maj. Trots värmen kändes han riktigt trevlig i tölten. (Efteråt - när jag ridit klart - kom jag dock på att jag måste hålla MYCKET mer koll på högerbogen i vänster varv. Men det var ju i alla fall bättre sent än aldrig - nu kanske jag kommer ihåg det på tävlingsovalen i alla fall!)




Efter två varv skritt (det var nästan värst att skritta i värmen - då hann man ju känna hur ridbyxorna klibbade längs låren och svetten rann utefter ryggen...) testade jag att rida ett V5-program (fyrgång). Och jag kan bara säga: MIN HÄST ÄR HELT OTROLIG!!! När vi avslutningsvis kom till galoppen tar han i för kung och fosterland - trots värmen!!!




Efter ytterligare två varv i skritt red vi lite vänster galopp också och den kändes riktigt bra - jag kunde rida honom vänsterställd längs långsidorna. Tog ny skrittpaus innan jag testade att höja tempot i tölten genom att rida övergångar från galopp till tölt. Testade i båda varven och kunde konstatera att det definitivt gick bäst i högervarvet.




Min kämpe till häst fick en sista skrittpaus innan matte pressade honom lite ytterligare i vänster galopp - där han även nu tog i även om man kunnat önska mer "uppåt" istället för "frammåt". Gjorde halt och satt av som belöning efter det.




När vi kom ut från ovalen såg vi precis Lukka springa iväg med hängande grimskaft... Hon måste ha rymt från Fia, som gått iväg för att flytta unghästarna till nya hagen! Feykir blev förståss mkt upprörd när han såg sin hjärtas dam försvinna ut mot bilvägen så han gnäggade och gnäggade!!! Jag började gå efter henne och hoppades att hans gnäggningar skulle locka henne tillbaka. Men hon var svårtflörtad... istället rundade hon en grannes hus och sprang tillbaka till sin matte.




Jag svampade av Feykir innan vi lastade hästarna och åkte tillbaka till Mariebäck. När vi sedan lastade av igen fick Feykir kraftfoder och en riktig dusch innan han fick gå ut i hagen och rulla sig ordentligt. Undrar vilket av detta han njöt av mest?!




När jag skriver detta är klockan snart 19 - och termometern visar fortfarande 27 grader i skuggan! Men i morgon eftermiddag har de "lovat" regn och sedan ännu mer regn på tisdag. Det behövs verkligen! Det är många veckor sedan vi fick regn senast! Sommaren har ö h t varit mkt torr. Det kunde jag även konstatera vid ovalen, som heter Tranmyrbanan eftersom den ligger vid en myr. Det brukar vara rejäla sjöar vid sidan av banan - men nu var det inte mycket vatten kvar!

Inga kommentarer: