lördag 18 juli 2009

Produktplacering!

På Santorini fick jag tillfälla att smaka yoghurtens Rolls Royce: grekisk yoghurt av märket Total (10 %). Med smak och konsistens som påminner om vispgrädde! När jag kom hem och letade på nätet kunde jag till min glädje konstatera att den faktiskt importeras till Sverige! I normala fall handlar jag helst närproducerat - mejerivarorna ska t ex vara från Norrmejerier. Det ska vara rejäl kris om jag ska nedlåta mig till att köpa något från Arla. Men i det här fallet var jag definitivt beredd att göra ett undantag - trots att yoghurten alltså fraktats ända från Grekland! Den var ändå inte helt lätt att få tag i... men idag gick den att köpa på Coop (Storheden)!!! Kanske för att jag mejlbombat dem...?!




Så när jag skriver detta blogginlägg har jag precis avnjutit en underbar efterrätt: Totalyoghurt och Norrbottensodlade jordgubbar! Det är verkligen synd om er som bor söderut och aldrig får chansen att smaka den delikatessen... Ljuset och de svala nätterna gör nämligen att alla bär blir sötare ju längre norrut de odlas. Allra sötast är alltså jordgubbar från Norrbotten!
Här om dagen var det ett reportage i tidningen om en odlare i Överkalix som har många olika sorters jordgubbar. Bl a har han en italiensk sort som i hemlandet enbart används som dekoration. Men i Överkalix blir bären söta och goda!

Inga kommentarer: