onsdag 10 juni 2009

Mindre svettig och högre säkerhet

När Lillhästen började sälja MIPS-ridhjälmarna "hängde jag på låset". MIPS-tekniken har utvecklats av forskare vid Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Institutet. Genom att man kopierat kroppens eget system för att skydda hjärnan vid slag mot huvudet säger man att säkerheten ökar med 40 % om man använder en MIPS-hjälm. Min svärfar, som under sitt yrkesverksamma liv ägnat sig åt att diagnosticera och rehabilitera hjärnskador efter trauman (t ex olyckor) tyckte idén var så bra att han faktiskt var med och sponsrade mitt inköp!






Ännu har jag - som tur var - inte behövt testa den där MIPS-tekniken... men hjälmen har även en annan finess som jag är väldigt glad åt: fodret är löstagbart och lätt att tvätta! Det var särskilt uppskattat efter Vindurtävlingens värmerekord, när svetten faktiskt droppade ur pannluggen när jag tog av hjälmen, både efter T8 och V5-finalen! Jag tycker att ALLA ridhjälmar borde ha löstagbart foder - det vore ju så mycket fräschare!

Viktigt att tänka på är att hjälmen faktiskt är en färskvara! Har sett lite olika uppgifter om hur många år man kan räkna med att en hjälm behåller sin skyddande förmåga, men 3-5 år verkar vanligast. Om man ramlar av och slår i huvudet ska man ju dessutom alltid köpa ny hjälm. Har man en MIPS-hjälm får man gärna skicka in den trasiga hjälmen för att användas i den fortsatta forskningen och då får man tydligen ett litet bidrag till en ny hjälm också! Men jag håller förståss tummarna för att det aldrig blir aktuellt med min hjälm!

Utan hjälm skulle jag föresten ALDRIG våra rida! Fast jag har faktiskt gjort det en gång av misstag... Hade för ovanlighetens skull kepa på mig i stallet en sommarkväll och råkade rida iväg med bara denna på huvudet. Efter någon km insåg jag att hjälmen var kvar i stallet och då vågade jag inte ens skritta tillbaka utan satt av och gick hem med Reykur för att hämta hjälmen.

Inga kommentarer: