lördag 16 maj 2009

Galoppträning

I kväll har jag byggt en "galoppkorridor" för att träna med Feykir. Hade fått OK av Sylvia att låta den vara kvar på ridbanan till i morgon så att jag kan använda den två dagar i alla fall. När jag tillslut var klar med bygget var jag VÄLDIGT glad för det - för det hade nästan tagit mig en timme att få till den!




Här ser ni väl PRECIS hur jag gjort! ;- ) Problemet var ju vad jag skulle ha för stolpar... Underlaget är ju alldeles för kompakt för att jag skulle kunna slå ner några stängselstolpar... Hade funderat på att ta silvertejp och tejpa fast smala stängselstolpar på stora hinkar som jag sedan fyllde med vatten. Men det skulle bli så tungt att bära... Tillslut blev det en kombination av hinderstöd, pallar och de orangefärgade stolparna ni i alla fall kan ana på bilden. Dessa var förståss allra bäst - men tyvärr fanns det bara tre sådana. Använde tjockt elrep för att hägna in både ytter- och innervarvet.




Enligt Ia var det viktigt att även "snedda av" hörnen för att korridoren skulle bli så rund som möjligt. Jag tog riktigt tunn eltråd, för att den inte skulle tynga ner elrepet för mycket - jag hade ju inte lyckats fästa det särskilt stabilt... När jag sedan red insåg jag att denna tunna tråd knappt syntes - så det var inte så lyckat...
Efter en eftermiddags funderande om hur jag skulle fixa inhägnaden och en timmes byggande var det så äntligen dags att rida. Hade boots på Feykir, enligt Ias instruktion. Började med att skritta runt några varv åt båda hållen - och det var då jag märkte att "hörntrådarna" var osynliga till dess man nästan red in i dem... Henna, som är medryttare på Kylja kom och tittade och hon var bussig att ställa sig i det hörn där Feykir hade svårast att se tråden.
När jag nu äntligen skulle rida insåg jag att inte riktigt visste hur jag skulle göra... Har fått rida denna övning på en Atlikurs, men det är nästan 9 år sedan... Och Ia:s beskrivning i Islandhästen var ganska kortfattad.
Började med att försöka få Feykir att trava avslappnat runt åt båda hållen och det var inte alldeles enkelt. Det kändes tydligt att han spände sig - han väntade definitivt på att han skulle behöva galoppera och att det skulle vara svårt... Tillslut kom jag i alla fall på att det bara var under själva galoppen som jag inte fick röra innertygeln - när vi travade kunde jag ju ha tygelkontakt och böja honom inåt. Succesivt gick det bättre och bättre att få honom att slappna av i innersidan. Gjorde också några övergångar till galopp i båda varven. Som jag mindes det från Atlikursen skulle man i början bara galoppera så många språng som hästen själv valde - så att den fick känna att om den ville bryta av var det OK. Först efter ett tag skulle man driva på så att den galopperade längre sträckor.
Henna berättade att hon precis läst i Atlis bok om denna övning. Jag har också den boken men hade glömt att övningen finns med där. Så bra - då kan jag ju läsa om den innan jag rider igen i morgon!
Inser att det i alla fall var väldigt nyttigt för Feykir att jobbas ordentligt i trav - för vi har fokuserat så oerhört mycket på tölten senaste månaderna. Och när han tillslut travade avspänt och samlat tyckte jag att det fick räcka för idag!
Innan morgondagens ridtur ska jag läsa Atlis bok (förhoppningsvis - för när jag kom hem kunde jag inte hitta den! Kris och panik!!! Hoppas Sylvia vet var hon har sitt ex så jag kan låna det i morgon!!!) och i första hand fokusera på traven även då. Först när den känns riktigt, riktigt bra ska jag "föreslå" galopp. Och blir den aldrig riktigt bra är det nog bättre att avstå - även om jag ägnat en timme åt att bygga galoppkorridor!
På tisdag ska jag nog rida på banan igen, med tunga boots. Träna massor av trav i grundform och sedan rida en massa galoppfattningar åt båda hållen.
Over and out!

Inga kommentarer: