torsdag 12 mars 2009

Mulle som bok!!!

Ni känner väl till Mulle - "världens mesta häst" - som har gått som serie i Min Häst sedan början av 70-talet?!





Den underbara serien ritas av Lena Furberg, som jag faktiskt känner lite eftersom jag jobbat många år med hennes bror. Lena var faktiskt bara 15 år när hon började sin bana som serietecknare med just Mulle. Först i tidningen Ponny-Bilderna och när den lades ner flyttade Mulle till Min Häst, där han blivit kvar sedan dess. Lena har skrivit och ritat så många andra underbara serier för Min Häst också! För något år sedan var det en låååång tråd på Bukefalos.com om Lenas serier genom tiderna. Det var verkligen facinerande att läsa referat av serier från 70-talet och med ens se bilderna för sitt inre öga! Och att döma av alla inlägg i den tråden var det verkligen inte bara på mig som dessa serier gjort ett oerhört stort intryck! Vad kanske inte alla vet är att Lena dessutom är en mycket duktig fotograf - som bl a fotar hästar.

Och nu kommer alltså Mulle som bok! Och jag undrar bara om jag ska lyckas få tag på ett signerat exemplar...

Här kan ni läsa mer om Mulleboken!


2 kommentarer:

sofi sa...

Jag har letat och letat, men jag kan inte hitta någonstans vart man kan köpa Mulleboken. Vet du?

Anna sa...

Hej Sofi!

Jag frågade Lena om det - och hon visste bara att den säljs på mässor dit Min Häst åker, t ex Globen och Scandiavium... Men det borde ju gå att köpa via förlaget också - de heter Egmont.