tisdag 10 mars 2009

Är det inte det ena...

Har varit så glad över att jag hittat LCHF-kosten (lågkolhydratkost) som gjort att min fibrovärk lindrats, jag sovit bättre och varit piggare än på många år. Men förra veckan verkade det tyvärr vända... jag blev succesivt mer och mer trött. (Trots att jag fortfarande sov mycket.) Flera dagar var jag så trött att jag var yr när jag gick hem från jobbet. I söndags fick jag dessutom så väldigt mycket värk i hela kroppen igen och låg i sängen hela dagen... Igår jobbade jag, men hade både ganska ont och var TRÖTT. Dessutom upptäckte jag till min förvåning att jag var så öm på utsidan av halsen - framme vid struphuvudet. Nämde detta i förbifarten för Johan i går kväll. Han konstaterade snabbt att det var sköldkörteln jag hade ont i - så jag fick order om att ringa vårdcentralen direkt idag på morgonen. Det gjorde jag och fick komma på en "akuttid" redan efter lunch.


Väl på vårdcentralen var jag JÄTTEDUKTIG och lämnade hela SJU rör blod! (inte helt frivilligt, men...) Innan provsvaren är klara vet man ju inte, men mycket tyder på en rubbning i sköldkörteln. Det finns visst olika varianter - vissa då man har en överproduktion och andra då man har en underproduktion. Har man någon av dessa måste man medicinera livet ut, om jag förstod saken rätt. Men det finns också en tillfällig variant "som influensa fast i sköldkörteln" som Johan sedan beskrev det. Han tror att det är den jag har. Och att både all trötthet och värken i hela kroppen jag haft på slutet beror på detta. På fredag kommer förhoppningsvis provsvaren - hoppas att de visar vad som är fel och att det går att åtgärda!


Just nu är jag ju mest bekymrad över hur jag ska orka rida Atlikurs i helgen... har laddat för denna kurs i fyra månader så jag vill ju verkligen vara med! Och i morgon ska jag både orka jobba och sedan rida lektion... Så nu måste jag be er hålla tummarna igen!


Feykir har i alla fall fått ladda inför kursen med tre vilodagar i rad: sö-ti. Men i morgon MÅSTE jag orka rida lektionen på ridskolan! Ridabstinens är ju verkligen inte bra för hälsan heller - så det så!

Avslutar med en bild på stallkatterna: Bambam och Freddan, som myser i foderrummet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ska hålla alla tummar jag kommer i närheten av för att det "bara" ska vara något tillfälligt med sköldkörteln, och för att du ska orka vara med på kursen i helgen!
/Sue

Anna sa...

TACK för ditt stöd!!! Det var säkert därför det kändes bättre redan idag! Johan har dessutom - med min tillåtelse - fixat lite förhandsinfo om sköldkörtelproverna och de ser tydligen inte så tokiga ut. Får förhoppningsvis höra i morgon hur min doktor på vårdcentralen tolkar alla proverna sammantaget. Vill bara påminna om att det var SEX rör blod - varav ett var JÄTTESTORT!!! Så de fick ju en hel del att analysera!