onsdag 18 februari 2009

"För jag är Itma Hoha...

...M'botenbaba självplågare
Och jag har kommit ända ifrån Chitnbotnba
Strax bortom Putnchitnbu i Indien


Vart min magra kropp än fraktas
Så behöver den ej aktas
Alla törnarna i livet tål jag bra



Ibland alla som jag känner
Stygga grannar och go' vänner
Finns det ingen som kan plåga mej som jag


För jag är Itma Hoha"...


Minns ni den gamla "slagdängan" med Trazan och Banarne?! (Här måste jag infoga en rättelse: hade själv bara hört låten med T&B så jag utgick ifrån att den var deras. Men nu har Malin Schön upplyst mig om att det är Povel Ramel som ska ha äran! T&B gjorde uppenbarligen bara en cover.) Denna sång har i alla fall plötsligt blivit förvånansvärt aktuell - för jag har köpt en spikmatta! Jo, det är faktiskt helt sant! Fast "spikarna" är egentligen långa plastpiggar som är lite rundade i spetsen för att inte sticka hål på huden. Den fungerar helt enkelt som en form av "hemma-akupunktur"!




Så här ser den ut!



Har under mina år med värk då och då blivit rekommenderad att testa "riktig" akupunktur - men jag är ju alldeles för rädd för nålar för att kunna tänka mig något sådant! Och nu har forskning visat att man faktiskt får lika bra effekt av "falsk" akupunktur - med nålar som inte går in i huden - och att man inte heller behöver hitta av några speciella akupunkturpunkter för att det ska fungera.





M a o en spikmatta är lika effektiv för att ge smärtlindring och avslappning! Jag har läst många recensioner av spikmattor på nätet den sista tiden - och den vanligaste kommentaren är nog "jag somnar när jag ligger på den!" Effekten beror alltså på att den både ökar cirkulationen och får kroppen att utsöndra endorfiner.





Kommer självklart att återkomma med rapporter "från mattan"! Där jag beställde min matta var det 40 dagars öppet köp - så ifall jag skulle upptäcka att jag inte alls är Itma Hoha kan jag alltså ångra mig dessutom!

Spikmattan kom med posten idag, så ännu har jag bara hunnit med att testa i 15 minuter. Det stod i instruktionerna att vid fibromyalgi skulle man vara extra försiktig och lägga en tjock handduk över spikarna när man testade första gången och dessutom bara ligga 10-15 minuter. Jag vek t o m ett badlakan dubbelt - men när jag tagit ett djupt andetag och med dödsförakt rullat upp på spikmattan insåg jag snart att spikarna knappt kändes. Ändrade till bara ett lager badlakan över och då kändes spikarna - men inte så att det gjorde ont. När jag sedan flyttade den till nacken och bakhuvudet gjorde det "skönt ont" i mina onda muskelfästen i nackrosetten. Som när man får en rejäl massage.

Efteråt låg jag en hel timme och bara slappnade av - JÄTTESKÖNT! I morgon ska jag vänta till någon halvtimma innan läggdags innan jag lägger mig på spikmattan igen -för jag kan tänka mig att man somnar gott sedan! Men idag gjorde min skräckblandade förtjusning att jag inte kunde vänta så länge! Återkommer med fler rapporter från "fakirlandet" framöver!

Inga kommentarer: