lördag 13 december 2008

Girlpower

Läste en intressant artikel i DN idag om fondbörsen i Kenya - där tre av de fyra högsta cheferna är kvinnor. "Det är inget konstigt för oss, sa de, i det här landet har kvinnorna alltid skött handeln på marknaderna. Och nu har handeln flyttat in i börshuset..."

Den svenska journalisten intervjuade också en kvinna som varje dag kom till börsen för att följa utvecklingen för sina placeringar. Hon berättade att hon lärt sig placera i aktier av sin mormor! "Mormor sålde kryddor och te på marknaden - och förtjänsten placerade hon i aktier. Avkastningen räckte bl a till att bekosta min utbildning - jag kunde ta magisterexamen både i ekonomi och matematik!"

Jag som trodde att jag bor i ett land med en MKT väl utvecklad ekonomi... men inte handlade min mormor med aktier! Gjorde din?!

Inga kommentarer: