söndag 16 november 2008

Krutrök och Serrano!


Eftersom den DUMMA värken gjort att det inte blev någon ridning idag, får jag hitta på något annat att skriva om... så jag svänger på trollstaven och förvandlar bloggen till en matblogg! Matlagning är faktiskt, till skillnad från ridningen, något jag kan säga att jag är riktigt, riktigt bra på!

Matlagning är dessutom nästan det enda jag gör här hemma numera, eftersom jag faktiskt inte orkar mycket mer än att jobba, träna bassäng och rida. Det mesta som behöver göras i och runt huset får Johan tyvärr fixa... men jag kan i alla fall bjuda honom på god mat för det mesta!

Idag har jag lagat något riktigt, riktigt gott som faktiskt samtidigt är väldigt enkelt:

Kycklinglårfiléer med Krutrök och Serranoskinka

Du behöver:
8 kycklinglårfiléer
8 avlånga "tärningar" Krutrökost
4 skivor serranoskinka

Halvera skinkskivorna och rulla en runt varje ostbit. Lägg sedan en rulle i varje kycklinglårfilé och fäst ihop med tandpetare.

Bryn runt om i en stekpanna. (Och börja alltid med att bryna skarven, så håller filérullarna ihop bättre.) Lägg i en ungsform och tillaga i ugnen 225 grader, 20 minuter.

Om du inte skulle få tag i Krutrökost kan jag bara beklaga... men då får du ta Västerbottensost istället.

Har även sett varianter där man istället lindar skinkan utanpå den ostfyllda lårfilén. "Men det är inte rätt!" ;- )

Servera gärna dessa goda kycklingrullar med ett mos gjort på lika delar blomkål och romanesco, vilka kokats mjuka och sedan mixats med mixerstav och smaksatts med salt, peppar och några msk Lätt creme fraiche med vitlök. Då blir det en riktig LCHF (LowCarbHighFat) måltid! Annars är också klyftpotatis och ugnsrostade rotsaker gott till, påstår Johan.

Inga kommentarer: