lördag 30 augusti 2008

Om tävlingsförberedelser

Man kan förbereda sig för tävling på olika sätt... I våras trodde jag att jag kommit på det optimala när jag bokade in en resa till Egypten innan första tävlingen för säsongen. Tanken var att när jag kom hem igen, tre veckor innan tävlingen, skulle min kropp vara i toppform (eftersom värme är effektivaste värklindringen för mig) så att jag kunde rida och rida och rida. Men då hade jag inte räknat med "Montesumas hämd"... en magåkomma som inte är att förakta, vilken gjorde att jag inte orkade rida förrän en knapp vecka innan tävlingen. Och det var första ridveckan på nästan två månader, eftersom jag varit så dålig att jag inte ridit på länge innan vi åkte iväg heller... Så den uppladdningen blev ju inte alls så optimal som jag hade tänkt...


När vi så i fredags kväll satt i den underbara ångbastun på Skellefteåhotellet kom jag fram till att detta ändå måste vara den optimala uppladdningen - för kunde jag bli annat än mjuk i kroppen och "värkminimerad" i sådan underbar värme??!! Fast när vi efter en lååång stund i bastun hoppade i saltvattenspoolen upptäckte vi till vår fasa att den var kall!!!

"Åh nej, nu blir ju Anna stel igen!!!" sa någon. Men mina goda vänner visste genast på råd: "Vi får värma upp henne i bastun en gång till och sedan placera henne i exakt rätt ridposition innan vi doppar henne i poolen. Då fryser hon fast i rätt position!"sa en av dem. "Perfekt, sa en annan, - så kan vi bara lyfta upp henne i sadeln i morgon - och se henne sitta lika perfekt Johanna Elgholm!" "Fast spöarmen får vi se till att hon håller ovanför vattnet hela tiden, för den måste vara rörlig" sa en tredje...



Fungerade det? Ja, ni får väl kolla in bilderna på mig och Feykir från tävlingen och döma själva...

Inga kommentarer: