torsdag 12 juni 2008

Love is in the air...





Lukka (t v) och Feykir är verkligen kära i varandra! Eftersom de är så lika tror jag att båda tycker att den andra är den vackraste häst han/hon någonsin sett!!!

Under Bodentävlingen fick de dock inte dela hage, som i Skellefteå, utan här var det box som gällde. De fick inte ens boxarna precis bredvid varandra, utan Kristins Funi stod mellan dem - som "förkläde". Men turturduvorna hann ju umgås en hel del ändå, inte minst under de timmar vi fick vänta och vänta och vänta på att våra försenade klasser skulle starta...

Idag var det första riddagen efter tävlingen, för både Fia och mig. Vi följdes åt på en riktigt härlig skrittur ute i skogen - en hel timme! Feykir och jag har aldrig brukat skritta särskilt långa stunder, för då har han haft alldeles för mycket tid över till att hitta på hyss. Fia och Lukka däremot, är riktiga experter, efter att bara ha fått skritta i flera månader vid igångsättning efter en hälta. De visade oss ett helt gäng olika skogsstigar där man kunde kliva över stock och sten samt klättra i olika backar - korta eller långa, branta eller mindre branta - beroende på hur ansträngande man ville att ridturen skulle vara. Perfekt!

Med sällskap blir Feykir en helt annan häst och kan skritta riktigt avslappnat. Skönt! Jag har läst att det är när man skrittar som hästen använder flest muskler i kroppen - så egentligen borde vi väl skritta så här nästan en gång i veckan?! Vi får väl försöka få med oss experterna Fia och Lukka fler gånger!

Innan ridturen upptäckte jag att Feykir var lite gallig och knölig över höger kota fram. Efter den långa skritturen var det nästan borta igen. Jag smorde ändå lite arnika för säkerhets skull. Fia stod och tittade på Feykir när jag smorde. "Oj, det där var visst skönt - det ser jag på hans mule!" sa hon.




Fia blev föresten inte arg för att jag skrev att hennes tävlings-outfit behövde en "extreme makeover". Vilken tur! (Har ni hört vilka ord jag börjat slänga mig med, föresten?! "Outfit" - det märks att jag numera jobbar med en riktig modebloggare! )




Inga kommentarer: