fredag 20 juni 2008

Grattis midsommar!!!


Läste tidigare en krönika om en midsommarfest för ett antal år sedan där en av deltagarna, en "nysvensk", önskade alla "grattis midsommar!" Övriga närvarande tyckte det var så charmigt att de alla använt det uttrycket sedan dess. Jag gillar det också!
Idag har "någon" tyvärr stuckit en stor kniv i en av mina SI-leder (i bäckenet) och en mindre kniv i den andra. Ja, i alla fall känns det så! Då och då vrider denne "någon" dessutom på de där knivarna... Så jag har hållit en ganska låg profil under dagen kan man säga...
Idag är det annars STORT pådrag här i Kyrkbyn, med det traditionella midsommarfirandet på friluftsmuséet Hägnan som alltid drar väldigt mycket folk. Johan var där ett par timmar med sin foto-kompis Andreas, medan jag var hemma och tog det lugnt. Här kan ni läsa mer och Hägnan och se bilder: http://www.lulea.se/forinvanare/kulturochbibliotek/friluftsmuseethagnanigammelstad.4.6ebed23a109d954a35980006864.html
Sedan har vi haft kompisar här på fika - rabarberpaj och jordgubbar är väl klockrent en midsommarafton?!
I morgon ska jag nog åka och hälsa på Feykir lite, medan Johan jobbar. Eller också blir det utflykt till Reykur-Evas sommarstuga ute vid havet, på Kallaxheden. Men på söndag kväll ska jag i alla fall helt säkert till stallet, för då ska jag kvällsfodra. Det är ju väldigt lämpligt att Sylvia tränar Feykir just nu, när jag har sådana problem med lederna!
Foto-Andreas, som även är läkare, började fundera på om jag skulle prova att äta kortison i tablettform ett tag för att se om det hjälper. Min läkare på reumatologen gav mig kortisonsprutor två gånger för några år sedan. Egentligen ville hon spruta direkt i de smärtande lederna, men eftersom det i mitt fall innebar 10 sprutor i varje hand och 10 i varje fot, o s v och jag är FRUKTANSVÄRT rädd för sprutor så vågade jag helt enkelt inte! Efter lång vånda fick hon tillslut ge mig en "allmän" spruta som skulle sprida sig i kroppen och det hjälpte faktiskt endel. Fast nästa gång hon testade samma sak märktes ingen effekt alls och eftersom kortison inte är att leka med har jag undvikit det sedan dess.
Men Andreas trodde alltså att det kunde vara värt att testa i pillerform eftersom sjukdomen är så aktiv just nu. Jag får ta mig en funderare och diskutera med Johan så får vi se... Just nu - peppar, peppar - verkar det dock som att knivarna inte är lika vassa längre så jag kanske överlever utan kortison ändå...
Edit: nu händer det igen... i vissa inlägg är det helt omöjligt att lägga in radbrytningar!!! Hur många gånger jag än gör detta och sparar så kläms ändå hela texten ihop i ett enda stycke när jag publicerar... MYCKET störande! Ni får ursäkta, men jag har ingen aning om varför det blir så här ibland... Jo, det måste förståss vara att jag råkat trycka på något som tar bort alla radbrytningar och DESSUTOM "förbjuder" nya - men jag har ingen aning om vad det kan vara som jag gjort...

Inga kommentarer: