onsdag 4 juni 2008

Det är slitigt att vara småbarnsförälder...

...har Hamradis fått erfara idag. Hennes lilla dotter har nämligen farit runt i hagen som ett jehu och mamma Hamradis har oroligt sprungit efter. Och då är den lilla bara ett dygn gammal ännu - tänk när hon fått någon månad på sig att bli stadigare på benen!!! Hamradis kanske blir Mariebäcks mest vältränade häst i sommar?!

I morse kl 06 hade Luleå varmast i landet, + 18 grader. Och det alltså på Kallax - ute vid havet!!! Men inne i stan var det ändå inte så varmt idag för det blåste kalla vindar från vattnet... När jag kom till Mariebäck vid 17-tiden däremot, var det 26 grader i skuggan! Men det ligger ju i "inlandet" också! (Så här års är det verkligen jättestor skillnad på varje mil som man kommer från kusten!)

Trots värmen red jag på banan - det är ju snart tävling och vi har så mycket detaljer vi behöver jobba med! Började med framdelsvändningar i skritt och försökte hålla oss i ena hörnet där några björkar gav lite skugga. Sedan lyckades vi rida riktigt, riktigt kort tempo tölt i båda varven! Dagens huvuduppgift var dock tempoväxlingar och det är verkligen inte lätt!!! Det avslöjas så oerhört tydligt att Feykir helst vill fuska med vänster bak... Red i åttor över ridbanan och försökte "böja igenom" honom ordentligt i kort tempo på kortsidorna för att sedan öka på diagonalerna. I vänstervarvet försökte han komma undan genom att springa fortare och fortare istället för att böja i sidan och trampa under sig med inner bak...

Jobbade på volt i vänster varv en stund och när han släppte i sidan gjorde vi nytt försök med åttorna och nu gick det lite bättre i alla fall. Vid det här laget var vi båda jättesvettiga i värmen så när vi gjort några framdelsvändningar till i skritt (till stånk och stön - men inga stegringar) avslutade jag.

Om vi ska få till någon vettig tölt på tävlingen måste jag på värmningen:
- rida många framdelsvändningar i skritt
- tölta på volt i långsamt tempo och med innerskänkeln få honom att använda inner bak även i vänster varv. OBS! Tempot kommer först - när han inte längre rusar ifrån mig kan jag "komma åt" bakbenet!

Min svettiga häst fick en välförtjänt dusch i spolspiltan. Tog lite schampo också - förhoppningsvis hjälper det till att få bort lite av den vinterpäls han fortfarande har kvar... Senast vi hade teamdagar på Lillhästen köpte jag ett färgförstärkande schampo för svarta hästar att tvätta honom med inför tävling. Men i det här läget när han har massor av ljus "underull" kvar från i vintras är det knappast lönt... Det är bara på huvudet och där han varit klippt på framdelen som han är svart och fin nu.

En av mina kollegor köpte föresten hus igår - och blir därmed granne med Maud Adams!!! Så nu väntar vi bara på att Monika ska lägga bankjobbet på hyllan och bli nästa Bondbrud! ;- )

Inga kommentarer: