tisdag 20 maj 2008

Läkarfrun ordinerar tio penséer i veckan!






Efter vårvärmen som fick snön att tina så snabbt har vi fått ett rejält bakslag, med kallt och regnigt väder... Enligt devisen "Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nå´n sätter fart..." har jag därför försökt göra vad jag kan för att skapa vårkänsla - genom att köpa penséer! Tio förra veckan och tio den här veckan.





Jag brukar alltid köpa Västerbottensodlade penséer och plantera ut i trädgården tidigt på våren eftersom de ger så härliga färgklickar innan något annat har blivit grönt och börjat blomma! Om jag inte hindras av sjukdomar och Egyptenresor, som i år, brukar jag plantera ut dem redan i april, eftersom de klarar enstaka nätter med 20 minusgrader utan problem.






På var sida om ytterdörren har jag en hög kruka där jag satt gula och blå penséer samt i år även ett randgräs i bakkant, vilket förhoppningsvis blir en hög och lite yvig bakgrund till dem. Efter någon månad brukar blommorna ha växt till sig så de väller över kanterna på krukan! På några andra ställen i trådgården har jag på strategiska platser, som jag ser från fönstren och/eller från orangeriet, ytterligare krukor med penséer. De flesta är gula, med någon blå för att förstärka effekten.




Fast i år har jag faktiskt varit lite mer "djärv" än vanligt och satsat på mörkröda resp vita blommor i en av krukorna.
Det bästa med mina penséer tycker jag är att de blommar redan nu, när man som bäst behöver det! Fast om man bara ser till att nypa bort blommorna innan de hinner gå i frö så blommar faktiskt samma plantor ända till dess nattfrosten tar dem till hösten! Tala om att man får valuta för pengarna!!! (Nu var det den snåla handelsbankaren som talade!)






Sammanfattningsvis: läkarfrun ordinerar minst 10 penséer i veckan i två veckor - så är våren (och även sommaren) räddad!






(För att återknyta till Astrid Lindgrens sång får jag väl ändå nämna att just strofen "Jag gör mycket vatten i bäcken, så där så det hoppar och far" är något som Feykir fortfarande har stora problem med. Det är tydligen väldigt läskigt med porlande vatten!)
Nu mamma, var det väl t o m ett blogginlägg som passade dig?! (Fast precis som Erik tror jag du även skulle uppskatta inlägget om de fäktande nunnorna för någon vecka sedan!)

Inga kommentarer: