måndag 26 maj 2008

Brand med explosionsdrama i Luleå centrum


Natten till lördag började det brinna i ett soprum på innergården i huset där Handelsbanken i Luleå ligger. När brandkåren hade påbörjat släckningsarbetet blev det en stor rökgasexplosion som blåste ut stora delar av en restaurang och en intilliggande resebyrå, samt fönstren precis bredvid mitt skrivbord!!! Otroligt nog skadades ingen vid explosionen - man kan nog säga att brandmännen hade änglavakt.
Där jag och mina kollegor på företagsgruppen sitter blev det högar med krossat glas och massor av sot... men hela söndagen jobbade en saneringsfirma febrilt och när vi kom till jobbet i morse var det bara den skarpa lukten av brandrök och de trasiga fönstren som avslöjade att allt inte var som det brukar på banken... Och utsikten genom (det som var kvar av) mina fönster förståss:


Jag ser nämligen ut på den innergård som vetter mot baksidan av restaurangen och resebyrån... Och det var ingen rolig syn... Där nere står också en kollegas bil, vilken hon bara hunnit köra 33 mil med... Hon har inte fått komma till bilen eftersom polisen spärrat av området, men det lär ju inte vara mycket kvar av den... En annan kollega har länge tjatat på henne att han skulle vilja köpa den - och nu får han säkert ett bra pris!
För oss på banken kunde alltså arbetet fortgå ganska obehindrat idag ändå, även om många av oss fick ont i halsen av röklukten. Och det ska mycket till innan banken stänger - det är nämligen reglerat i lag att vi SKA ha öppet. Aldrig stängt för utbildning eller inventering eller sådant. Och absolut inte för lite trasiga fönster och brandrök! Men vi undrar förståss när restaurangen ska kunna öppna igen - de gör nämligen Luleås godaste sushi!
(När min lillebror hade hört om branden skrev han: "Inte visste jag att sushi var så explosivt... det måste ha varit en påse räkskal!" Själv lutar jag nog åt att koncentrationen av wasabi blev för hög. Jag har alltid hävdat att man ska vara MYCKET försiktig med wasabi... :- )



Mer om branden kan du läsa här:

Inga kommentarer: