söndag 13 april 2008

Snösulorna saknades...

Åkte till stallet vid 18-tiden för jag skulle kvällsfodra efter ridningen. Det kändes lååångt till stallet idag, för när jag kom till färjeläget visade det sig att isvägen var avstängd! Jag hade ringt och kollat att den var öppen, men sedan hade de alltså hunnit stänga den innan jag kom dit.... Fick köra tillbaka nedströms och ta Gäddviksbron istället. Det snöade för fullt dessutom... Tur att jag hade en bra cd-bok med mig i alla fall! När jag tagit in Feykir i stallet började några hästar härja runt och "pipa" ute i någon av hagarna och Feykir blev som vanligt väldigt uppjagad...När han är ensam häst inne i stallet behövs det verkligen inte mycket för att han ska stressa upp sig! Jag försökte distrahera honom genom att slå på radion, så att han inte skulle höra hästarna så väl, men han var fortfarande som en fiolsträng...


När vi red iväg försöke jag jobba honom lång och låg, för att han skulle slappna av, men det underlättades inte av att den klibbiga snön gav honom styltor så att han halkade hit och dit. Innan det var dags att höja tempot stannade jag och kollade hans hovar - han hade STOOORA styltor runt om! Framhovarna kunde jag rensa genom att slå med stigbyglarna på klumparna men för bakhovarna krävdes det lite mer akrobatik innan jag lyckades sparka loss klumparna med min egen häl. Försökte hålla ett friskt tempo i tölten men det byggde styltor ändå och han kändes hela tiden "låghalt" på i alla fall något av benen. Då och då flög en klump ur någon hov, men de bildades snabbt nya... Riktigt obehagligt tyckte jag det var när han några gånger halkade till med bakbenen - jag vill ju inte att han blir "justerad" uppe i korset igen!

Det dåliga underlaget gjorde att jag inte ville skritta "i onödan", utan vi töltade på bort till Bälingeträsket, vände snabbt och fortsatte tölta i friskt tempo hemåt. Istället saktade jag av till skritt ganska långt ifrån stallet, satt av och gick med honom tillbaka. Fick slå ur styltor ur hovarna några gånger till för att han inte skulle halka...

När jag sedan kvällsfodrat och åkte hemåt var det inte mörkt ännu - trots snöfallet och att klockan var 20,30. Härligt med vår!!!

Inga kommentarer: