söndag 17 februari 2008

Fantastiskt väder!!!

Idag hade vi alldeles fantastiskt väder: strålande sol någon plusgrad och takdropp! Rena vårvintern redan i februari! Det behövdes några timmar att få igång min kropp och jag fick preparera med extra värktabletter, men kunde sedan inte motstå att åka till stallet.

Borstade Feykir ute i hagen. Det är en inarbetad vana sedan alla år med Reykur - att borsta hästen utomhus när de släpper vinterpälsen. Reykur har känsliga luftrör och när pälsen började yra åt alla håll mådde han bättre om man var utomhus. En sådan här dag hade det dessutom känts som slöseri med det fina vädret att vara inne i onödan! Medan jag borstade stod Feykir och åt hö - och han lät den tidigare så stöddiga nykomlingen äta från samma höbal. Uppenbarligen har den nye tillslut accepterat att Feykir är ledaren och därför blivit insläppt i flocken.

Av gammal vana hade jag tagit på mig både thermoridbyxor och långa, svarta teamjackan - så när jag stått i solen och borstat Feykir var jag jättevarm! Det hade varit mer lagom att ha på den fina softshell-jackan jag beställde från Lillhästen nyligen. Fast den hade jag inte räknat med att kunna använda ännu på minst en månad så den låg hemma... Som tur var hade jag i alla fall vanliga ridbyxor i Josefshallen så jag kunde byta ut täckbyxorna innan vi red iväg.

Vi fick trevligt sällskap att Fia och Lukka idag! Har order från ET-Maria att bara rida Feykir lugnt nu den första tiden efter behandlingen. Men att rida ut ensam på honom när han vilat flera dagar brukar inte gå så bra om man inte håller honom rejält sysselsatt genom att hålla högt tempo... Men med sällskap av en annan häst är det en helt annan sak! Vi varvade skritt och tölt längs vägen bort mot Alviksträsk. När vi fick möte av en skoter hände det otroliga: de stannade och slog av motorn så att vi fick passera! Vi tackade dem förståss ordentligt! En stund senare kom två ytterligare skotrar i hög fart mot oss, men de vände plötsligt på vägen och försvann bortåt igen. Vi funderade om det kanske är med skotrar som med björnar: att de är mer rädda för oss än vi för dem?! ;- )

Oj, vilken härlig ridtur!!! Men trots att det blev betydligt mycket längre sträckor i skritt än vad Feykir och jag brukar rida när vi rider själva (det är ju så trevligt att hinna prata också!) så blev Feykir REJÄLT svettig. På hemvägen påpekade Fia att han var vitskummig både på halsen och på insidan av bakbenen! Det måste ju bero på det varma vädret i kombination med hans tjocka päls... Det är bara att nöta på med skrapan så att vi blir av med den snabbt!


Här kommer ytterligare en av Johans Mariebäckbilder. Här finns inte bara en kyrka, utan även St Vincents kapell, som ni ser ovan. Rimfrosten på väggarna avslöjar dock att bilden inte togs idag utan för ett par veckor sedan när det var betydligt kallare...

Vill ni se bilder på det vackra vintervädret idag kan ni istället gå in på svt.se/nordnytt och kolla in dagens nyhetssändning från kl 17,55. Mot slutet av sändningen får ni se vackra bilder från isarna utanför Luleå, inkl en av hästarna från vårt stall som passade på att töltträna där!

Inga kommentarer: