söndag 24 februari 2008

Powerwalking!

Hade redan tidigt i veckan bestämt att jag idag skulle göra ett andra test med att jobba på volt på ridbanan för att se om Feykir var samarbetsvillig eller inte. Underlaget var inte direkt det optimala idag dock... det hade kommit ca 1 dm snö, vilket skulle göra det betydligt jobbigare för honom. Men å andra sidan, om han inte protesterade i det läget var det ju ett ännu tydligare bevis på att han blivit bättre av ET-behandlingen! Fia red på ridbanan idag också. Hon hade först ridit ut en sväng, men bilvägen var ännu oplogad så risken att möta plogbilen gjorde att hon valde att mest rida på banan.

Jag började att skritta igång medan jag ibland gjorde halt och flyttade bakdelen några steg innan vi fortsatte framåt igen. När han skulle flytta för högerskänkeln och alltså trampa under sig med höger bak var det uppenbarligen jobbigare nu. Men det räckte i princip med att flytta ridspöt till höger hand för att han skulle flytta lika bra för den skänkeln.

Sedan började vi på volten i skritt med att flytta ut bakdelen. Jag brukar börja i höger varv, eftersom Atli sa på senaste kursen att han tyckte det var bäst för oss. Men nu kände jag tydligt att det var svårare för Feykir att slappna av där - så jag bytte till vänster varv istället. I alla fall för min del är det bättre att börja i det lättare varvet, så att jag hinner känna ordentligt hur det ska kännas innan jag börjar med det svårare varvet. Att skritta på volt på det här sättet är jobbigt och inte blev det väl lättare för honom när han hade en dm snö att trampa i... måste väl vara "powerwalking" för häst! I vänstervarvet gick det i alla fall mycket bra - han tog innerskänkeln, slappnade av och sökte sig nedåt. Efter en stund gjorde jag övergång till tölt genom att lägga till lite mer skänklar - noga med att inte samtidigt ta honom i munnen utan han fick behålla sin låga, avslappnade form. Red så många övergångar skritt-tölt-skritt och var noga med att flytta ut bakdelen direkt efter varje nedtagning till skritt för att behålla honom lösgjord. Gick jättebra - han var så DUKTIG!!!

I höger var var det sedan svårare... På senaste Atlikursen fick en förvånad Anna lära sig att det är innerskänkeln och yttertygeln som ska hålla hästen kvar på volten - jag som alltid trott att det var tvärt om! Min hjärna har haft väldigt svårt att acceptera detta - men jag har verkligen ansträngt mig för att rida så ändå, för att överbevisa den! Nu blev det väldigt tydligt att anledningen till att Feykir i högervarvet gärna ville dra utåt och utöka voltens storlek var för att han inte riktigt tog innerskänkeln. Såg jag till att korrigera detta så blev han avslappnad och jag kunde hålla honom på mitt voltspår! Det var väl detta Ia menade på clinicen i Boden förra vintern också - när hon lät Sylvia visa den nya övningen från Julio Borba. Att om hästen skjuter ut ytterbogen på volten så är det ett symptom på det verkliga problemet: att hästen inte vill trampa under sig med sitt inre bakben. Så om man korrigerar bakbenet hamnar bogen rätt av sig själv!

Avslutade ridpasset med att trava en stund i båda varven innan vi skrittade av. Feykir ville gärna fatta galopp i hörnen (enligt honom har man bara traven till att fatta galopp ur) men efter en stund lugnade han ner sig och höll traven. Det var en mycket nöjd Anna som gick tillbaka till stallet med sin duktiga häst! I morgon ska jag ringa ET-Maria och rapportera om att hon än en gång gjort underverk med min häst!

Inga kommentarer: