onsdag 6 februari 2008

Fokuserad häst i mörkret

Igår hade jag en riktig svacka och trodde att den positiva "Vietnameffekten" i mina leder var över. Men idag mår jag MYCKET bättre igen - skönt!!! Skyndade lite tidigare från jobbet idag och fick en riktigt härlig ridtur, trots mörker och underkylt regn! Det var första gången på länge som Feykir och jag skulle rida ensamma i mörker och jag undrade lite hur det skulle gå - omvärlden kan ju vara tillräckligt spännande för honom redan i fullt dagsljus... Men det visade sig gå alldeles utmärkt. Hade boglampan på och nu när Johan förlängt batterisladden och bytt ut kontakterna så fungerade den klockrent igen!

När vi red ut från gården såg vi en stor traktor med snöslunga som skottade en av timmervägarna ovanför gården. Vi red åt andra hållet, tog oss levande förbi farliga Mariebäckus odjurus och ut på bilvägen. Jag gissade att traktorn kom från Alviksträsk så jag red åt andra hållet för att inte behöva träffa den på nära håll när den var på hemväg igen. Efter en stund såg jag dock tydliga traktorspår längs vägen och insåg att den måste ha kommit från det här hållet... Med meterhöga snödrivor och snöfyllda diken på var sida om den smala vägen var det bara att hoppas att vi skulle hinna tillbaka hem innan traktorn vände hemåt igen. Feykir är egentligen ganska van vid traktorer, men när det är riktigt stora traktorer, eller stora lastbilar, som kommer väldigt nära så tycker han det är otäckt. Och på den här smala vägen skulle den onekligen behöva komma väldigt nära...

Efter några kortare galoppsträckor kändes Feykir riktigt lösgjord och töltade på så bra! Jag brydde mig inte om att försöka samla särskilt mycket, utan bara njöt av känslan att rida så okomplicerad tölt på min "gummibandhäst"! Överhuvudtaget skötte han sig MYCKET bra idag! Visst blev det ett par hastiga undanmanövrar när han såg något farligt i dikeskanten, men jag har varit med om betydligt mer av den varan i dagsljus så jag var glatt överraskad! Det verkade faktiskt som att han fokuserade mest på arbetet idag och inte hade så mycket tid över till "monsterskådning" - trevligt! Det får han gärna göra till en vana!

När vi kom tillbaka till stallet igen var traktorn fortfarande kvar uppe i skogen - så vi behövde aldrig möta den längs vägen. Skönt! Godisstretchade innan Feykir fick lite kraftfoder. Han "går på diet" nu när de har fri tillgång på hö, så han fick bara 3 dl betfor - mest som en gest. Vet inte riktigt vilken diet han följer - inte GI i alla fall för jag gav honom några nävar torkat bröd som Fia tagit med på sitt jobb. Hästarna älskar det där brödet - och det doftar jättegott av timjan när de äter av det!

När jag kom hem hittade jag en paketavi i brevlådan - mitt paket från Lillhästen hade kommit! Jag hade beställt en softshell-jacka, tycker det är ett perfekt material i stallet för det blir inte fullt i hästhår och spån som en fleecejacka blir. Det är väl inte direkt säsong för den jackan i Norrbotten just nu, men det var så bra pris att jag passade på. Dessutom hade jag beställt en tröja + vantar från Back on track. Har redan både tröja och vantar som jag sover i - jättebra för att lindra värk! Nyss fick jag dock tipset att även använda sådana vantar under ridhandskarna så därför behövde jag ett par till.

Inga kommentarer: