lördag 17 november 2007

"Man tjafsar inte med en norrbottning!"

Hörde en intervju med Mark Levengood på radion. Han berättade om när han varit i Luleå och skulle åka vidare till Kiruna för ett nytt uppträdande. Detta var mitt under den stora, internationella flygövningen i Norrbotten tidigare i höst. (Alltså den där övningen som kungen hade som svepskäl för att få besöka Reykur-Eva i flygledartornet, efter att han läst i min blogg om vårt besök på hennes jobb.)







Då alla flyg till Kiruna var inställda för tillfället, just p g a övningen, skulle Mark istället flygas upp med helikopter. Problemet var bara att helikoptern måste vänta och vänta och vänta på tillstånd att lyfta... Tillslut blev piloten stressad, anropade flygledartornet och sa: "Jag har en artist här som ska till Kiruna, jag måste få lyfta!" Varpå han fick svaret från flygledaren: "Och jag har 30 JAS-plan att hålla reda på så du får vänta!" Mark skrattade så gott när han berättade det här och sa: "Flygledarens attityd var så skön - man tjafsar helt enkelt inte med en norrbottning!"







Jag blev tvungen att höra med Reykur-Eva om det var hon som pratat med piloten den där gången. Det var det inte - men hon hade suttit bredvid och hört samtalet. När helikoptern tillslut hade fått lyfta anropade piloten tornet igen och sa: "Tack så mycket!" Eva och hennes kollega tolkade det hela som att han var ganska ironisk...



Det är föresten inte bara flyget som övat i Norrbotten, utan stora delar av det internationella "Nordic battle group". En dag när jag skulle åka hem från jobbet hade det just anlänt ett stort antal militärfordon från Finland. De hade kommit med båt över Bottenviken och passerade genom Luleå stad på sin väg upp till Jokkmokk. Den kändes lite konstigt att se alla dessa militärfordon med finska flaggor på gatorna - som om Finland invaderat Sverige! En av Evas kollegor skulle föresten passera förbi hamnen - och blev stoppad av Estländska vaktposter i militäruniformer! Inte riktigt vad man väntar sig hemma i Luleå...

Inga kommentarer: