måndag 3 september 2007

Repetition av Atli-kursen

Mådde verkligen över förväntan idag - med tanke på hur det varit de senaste veckorna samt helgens kurs. Det underlättar ju väldigt mycket när det är kurs på hemmaplan förståss. Den enda transport av Feykir som behövdes var ju de tre milen till ovalen på söndag och då kunde jag samåka med och få hjälp av Maria N. Eftersom jag red söndagens privatlektion redan innan lunch var jag hemma tidigt också och hann vila rätt bra inför kommande vecka. Maria hade det betydligt tuffare. Hon hade nämligen börjat veckan med att gå kurs på Wången utanför Östersund i tre dagar då hon ridit två hästar. Sedan köra de 60 milen från Östersund till Luleå, rida kurs tre dagar till på båda hästarna och avsluta med att köra 25 mil hem till Gällivare. Ensam i bilen dessutom. Pust!


Överraskade mig själv med att rida idag också! Det kändes bra med en repetition av kursen. Feykir visade väldigt tydligt vad vi behövde jobba med: han ville nämligen inte gärna gå undan för högerskänkeln. Alltså flyttade jag honom i sicksack fram och tillbaka över vägen - först i skritt och sedan i tölt. Försökte verkligen tänka på allt det där som Atli sagt: att sitta ordentligt på rumpan, ha låga händer, "elektriska" hjälper, lös tygel mellan förhållningarna och att hela tiden börja med att korrigera med skänklarna och/eller spö innan jag (ev) tog i tyglarna. Samt att ge större hjälper - så att det blev tydligare att han "fick vara ifred" där emellan. Bitvis fick jag en riktigt bra känsla idag - det kändes att kursen satt i för oss båda! När jag kom hem kände jag mig faktiskt piggare än jag gjort på flera veckor! Men då var det dags att gå och lägga sig...

Inga kommentarer: