tisdag 4 september 2007

Feykir är den SMALA svarta vallacken i hagen!

I söndags, när vi skulle till ovalbanan för att träna för Atli skulle jag samåka med Maria N. Hon hade varit bussig och erbjudit sig att ta in Feykir ur hagen åt mig, eftersom hon skulle vara där före mig. Men hur skulle hon känna igen honom? "Det är lätt, sa jag, han är den enda svarta vallacken i flocken!" När jag sedan kom till stallet på morgonen hade hjälte-Maria trots ösregnet traskat runt i vallackarnas stora vinterhage och letat Feykir. (Det är mycket buskar och träd i hagen, så de kan gömma sig rätt bra.) Hon hade tillslut hittat TVÅ svarta vallacker. "Så jag tog den smala!" sa hon. Jag blev konfunderat och kollade i boxen, jodå - det var Feykir som stod där. Men vem var den andre, som t o m gjorde att Feykir fick beskrivningen "den smala"??? Det visade sig att en häst som Sylvia tidigare lånat till ridskolan men som varit hemma hos sin matte över sommaren, nu kommit tillbaka. Det är verkligen inte lätt att hålla koll på hästarna i Mariebäck- det varierar hela tiden! En fördel är dock att det här med nya hästar i flocken är väldigt avdramatiserat, så hästarna reagerar aldrig särskilt mycket när det kommer en ny. För min del får det extra gärna komma nya, svarta hästar som är tjockare än Feykir!

Idag blir det ingen ridning för mig och Feykir. Jag började istället dagen med träning i varmvattenbassängen då jag även fick stretcha ordentligt. Skönt! Har även bokat en tid med min sjukgymnast för att hon ska undersöka om det finns någon fysisk orsak till att jag alltid hamnar snett till höger när jag rider - oavsett vilken häst jag sitter på. Jag är väl antagligen sned någonstans - hoppas att det är något som går att åtgärda/minska.

Har pratat med min ET också. Hon hade fått förhinder när hon skulle behandla Feykir, så nu har vi fått boka en ny tid om två veckor. Dessutom har jag bokat in hovslagaren på måndag nästa vecka. (Han kunde inte tidigare.) Hoppas Feykirs vänstra framsko håller till dess - tåkappan är helt bortnött och då brukar det gå snabbt med resten också.... Samma dag ska en veterinär som rider på Sylvias ridskola vaccinera Feykir. Slutligen har jag bokat besiktningstid för bilen och hästtransporten. Är det detta som kallas höststädning?!

Inga kommentarer: