fredag 17 augusti 2007

OS-kval och mögel på tävlingstränset

Feykir har välförtjänt vilodag idag. Själv har jag varit och tränat i varmvattenbassängen, då jag även passade på att stretcha ridmusklerna lite extra. Det var - tyvärr - ett tag sedan jag var i bassängen sist, så det fanns en hel del som behövde stretchas...

Under eftermiddagen avgjordes lagtävlingen i hopp-EM. För Sveriges det gällde det att ha en tillräckligt bra placering för att kvala till OS - d v s hur viktigt som helst. Men inte ska man ju inbilla sig att svensk TV sänder ändå... Lyckades dock hitta en tysk webbsändning som jag kunde följa. Man fick inte se hela startfältet ända från början, så jag missade Rolf-Göran Bengtsson och Lotta Schultz, vilka ridit felfritt resp haft 8 fel. Men både Helena Lundbäcks fina runda med bara fyra fel samt Royne Zettermans med ett ynka tidsfel fick jag se - och var så nervös att jag hade rejält magknip när de red! Lyckan var stor när det visar sig räcka till OS-kval, med lite marginal t o m då svenskarna tog den andra av de tre kvalplatserna. Norge var den stora sensationen, de tog den tredje och sista kvalplatsen - och bäst i norska laget var två ryttare som i alla fall jag aldrig hört talas om. Men norrmännen har svensk förbundskapten: Sylve Söderstrand, så vi kan känna oss riktigt stolta för deras prestation också!

På tal om tävling, så är det snart dags för vår "andra tävlingssäsong" - den första av två hösttävlingar går av stapeln i Raggvaldsträsk strax söder om Skellefteå nästa helg. Sist vi tävlade var i början av juni, så man skulle kunna tänka sig att jag känner mig en aning ringrostig... men det visade sig vara värre än så! När jag plockade fram tävlingstränset, som har hängt oanvänt i stallet sedan sist så var det alldeles grönt och ludet av mögel!!! Det måste vara det här extremt fuktiga vädret (upp till 96 % luftfuktighet) som vi haft senaste tiden!

(Om man bara tävlar max fyra gånger/år kan det förståss verka onödigt med ett speciellt tävlingsträns, så jag känner att jag måste förklara mig lite: Jag har tagit halva Reykurs kandar och omvandlat till ett träns till Feykir. Jag tycker det är jättesnyggt, med rundsydda, smala remmar! Men eftersom jag redan hade ett annat träns till Feykir kändes det onödigt att slita på det här fina till vardags - så jag bestämde att jag skulle spara det till tävlingar och kurser. När vi hade tävlat i Gällivare i juni putsade jag upp tränset noga och tänkte att i och med detta skulle det vara färdigt att använda vid nästa tävling. Fast nu fick jag ändå putsa igen för att få bort allt mögel...)

Inga kommentarer: