torsdag 9 augusti 2007

Nedkomst: en liten flicka!

... så stod det i ett SMS jag fick av min tävlingskompanjon Kristin idag! Hon har fått en liten, mörkhårig tös som är pappa upp i dagen. Så härligt att det finns GLADA nyheter också!!!


Det har varit så varmt och fuktigt här... I går morse när jag åkte till jobbet var det redan 26 grader! På jobbet har vi "vårkänslor och takdropp" (kylbafflarna i taket jobbar så hårt att det droppar vatten från dem!) Men i morse när jag åkte till stallet för att rida innan jobbet var det som tur var lite svalare. Sedan mullrade åskan en gång också - men regn klarade jag mig ifrån.


Tränade på banan med boots. Planen var att vi skulle jobba med tölten - f f a tempoväxlingar. Men under uppvärmningen "råkade" jag lägga in lite galopparbete också. Högergaloppen var så härlig! Vänstergaloppen var också mycket bättre - men det är fortfarande lite svårare att hålla ihop honom där eftersom han inte är jämnstark ännu... Märker också att när han vill bli lite lång i formen i vänstervarvet så ramlar jag tillbaka i Reykur-ridning och släpper lite på tyglarna för att hjälpa till. Men med Feykir är det ju precis tvärt om - om jag håller ihop blir det lättare för honom.... Red några hela varv i vä galopp men sedan varvade vi med trav. När vi tränade vä galopp innan senaste ET-behandlingen blev han väldigt spänd i innersidan efter en stund, men nu gick det fint att hålla honom mjuk hela tiden! Jag lyckades dessutom undvika att ramla utåt i kurvorna i vänstervarvet - så om vi hjälps åt Feykir och jag blir resultatet inte så tokigt!


Men, syftet med dagen var ju att träna tempoväxlingar i tölt, så jag fick lämna galoppen innan han blev allt för trött. Red åttor över ridbanan så att vi fick böja igenom båda sidorna växelvis. Ibland gick både ökningen och nedtagningen riktigt bra! Måste dock bli bättre på att samla ihop honom igen mellan ökningarna! På ridbanans blir det ju inga långa sträckor ökat tempo direkt - hinner bara börja öka så är det dags att förbereda nedtagning.. Men nästa vecka ska vi förhoppningsvis få åka till en ovalbana och träna - det behöver vi verkligen! Har annars bara haft möjlighet att rida på ovalbana de 2-3 gånger/år som vi tävlat på sådan.
Det var ett tag sedan jag hade någon bild. Men här kommer en på...


... Feykirs stora kärlek: Haminga från Mariebäck (e. Mökkur). En haminga är en skyddsande - och en sådan måste hon ju ha haft som överlevde trots att så många föl här omkring dog i virusabort.

Inga kommentarer: