söndag 10 juni 2007

Bifrosts sommartävling - finaler

Hjälte-Eva morgonfodrade och sedan veterinärbesiktade hon åt mig! Morgontrötta Anna har ibland avundsjukt sett andra som fått hjälp med besiktningen och tänkt att det kommer väl aldrig att hända mig... "Men plötsligt händer det!" som de säger i reklamen! Hon talade om för veterinären att det inte var hon som var ryttaren: "Men jag springer bättre än hon!" lyckades hon inflika också! Första klass på morgonen var A-finalen i lätt fyrgång. Där skulle ju Feykir och jag ha varit med! Jag ville inte ens titta utan åt frukost som bäst då istället. Eva började misstänka att jag saboterat galoppen med flit bara för att få sovmorgon när jag nu en gång hade chansen!

Det var lite varierande resultat för Midur under förmiddagens olika fyrgångsfinaler. Anna M ledde sin klass efter uttagningen på en av Sylvias hästar som hon bara hunnit träna fem dagar innan tävlingen. Hon började uttagningen med jättefina poäng, men sedan blev det fel galopp och då var Dád för uppstressad för att få till en ny galoppfattning... så där rök den segern. Sylvia red för seger med jättefina poäng på Krummi (hästen som t o m Nina K var YTTERST tveksam till att sätta sig på). Men när de skulle sakta av efter galoppen hade han plötsligt kopplat ur bromsen och bara fortsatte runt banan... så de blev förstås diskade... Tur att vi hade några andra, pålitliga, som fixade bra resultat. Det pågick en lagtävling under helgen också - ryttarna med de tre bästa resultaten från resp klubb: Midur, Bifrost och Nordur, skulle ingå i laget och bästa totalpoäng skulle vinna. Vi hoppades att det var uttagningspoängen som gällde - för annars höll vi som bäst på att rida bort vår lagseger...

Feykir och jag skulle rida A-finalen i lätt tölt direkt efter lunch. Jag hoppades att det skulle vara till vår fördel i värmen att han inte gått någon klass tidigare under dagen. Värmde delvis i paddock och varvade galopp på kortsidorna med tölt på långsidorna. Då studsade han fram i tölten i riktigt bra tempo! Fast sedan skulle vi stå i collectingring och vänta... Det var roligt att rida töltfinalen och vi gjorde vårt bästa på banan, även om vi inte fixar några ökningar ännu. Bland sju ekipage räckte det till en fjärdeplats och det var jag absolut nöjd med. (Hästen som kom tvåa är föresten ridskolehäst till vardags och jag fick höra att han bara några dagar tidigare gått med särskoleelever på ryggen, hur stabilt som helst. Vilka otroliga hästar det finns!!!)

På tal om otroliga hästar: nu ska vi hem och galoppera och galoppera och galoppera!!! (Hm, rätt galopp...) När den härliga Feykir-galoppen är tillbaka ska vi fixa konditionen, få bort magen och fixa styrkan i bakdelen som vi behöver för tölten - allt på samma gång! Vänta bara i augusti när vår "andra tävlingssäsong" börjar (två tävlingar) då blir vi farliga! Anna M ska också hem och träna galopp. Och Sylvia ska träna på att bromsa...

Bussiga Eva körde ekipaget hela vägen hem till Luleå igen. Vi har helt enkelt delat upp det så att hon kör framåt, jag backar och parkerar. Feykir verkade så nöjd i transporten med sin spegel - han mumsade hö hur avslappnat som helst! Tillbaka hemma gnäggade han glatt till sin flock och unghingstarna blev så upplivade av att han kom så han fick börja med att valla runt och fostra dem lite. Försiktigt smög vi in i stallet och kikade över boxkanten för att se Hamradis lilla föl, som låg och sov så gott. Så fin!!! Jag lovade Feykir minst en ledig dag innan jag åkte hemåt.

Trots debacklet i fyrgångsuttagningen har jag haft en riktigt, riktigt rolig helg då jag fått träffa och umgås med så många trevliga hästkompisar! Det var föresten flera som nämnde att de läser min blogg - kul! När man sitter här och skriver har man ju ingen aning om det någonsin kommer att bli läst!

Inga kommentarer: