tisdag 29 maj 2007

Equiterapeut-behandling nr 2

I går kväll var det 14 grader efter kl 22 och i morse var det lika varmt före kl 07 - under dagen blev det 22 grader i skuggan inne i Luleå, som ligger med kylande havsvatten "åt alla håll". Härligt! Och hoppfullt - eftersom det bara är 2,5 vecka till min semester.



Equiterapeuten kom och behandlade Feykir en andra gång idag. Hon tyckte absolut att han var MYCKET bättre än sist, även om han inte är riktigt återställd. Skönt att jag inte inbillat mig! Jag såg också en skillnad när hon behandlade honom, för sist så visade han vitögonen ibland när hon just började med en viss muskel, innan han slappnade av och njöt. Men nu var det njutning, nöjda grimaser och avslappnade gäspningar hela tiden!



Hon visade mig hur jag kan använda underarmar och armbågar till att massera på vissa ställen - och vilka områden som är absolut prio 1 för mig som är för skröpplig för att massera egentligen. Det ställe jag prioriterat efter förra gången var "inre baksidan" av vänster bak, där en muskel var så spänd att den nästan kändes som en varmkorv som låg ovanpå de övriga. Har själv tyckt att det blivit svårare och svårare att hitta den där muskeln och hon bekräftade nu att den var så mycket bättre att den knappt kändes alls.



Sist fick jag tips om hur jag kunde utveckla min "godisstretch" och nu fick jag ytterligare tips på området. Hon tyckte också att det märktes att vi stretchat en hel del under dessa tre veckor.



Nu får jag inte sitta på honom på två dagar och sedan ska jag rida lite lugnt de första dagarna. Så det dröjer nog nästan en vecka innan jag vågar träna galopp på banan - då jag verkligen får se om det blivit skillnad. Vi preliminärbokade en ny behandling under midsommarveckan, så får jag ringa och avboka veckan innan ifall jag tycker att han är så bra att det inte behövs.



Inte bara Feykir fick "service" idag, utan även hästtransporten. Eller i alla fall lämnade jag in den idag - får hämta den om några dagar. Förra året fick jag ombesiktning p g a bromsarna och när jag då lämnade in den för justering av dessa fick jag veta att jag varit alldeles för dålig på att sköta underhållet som t ex att "smörja i nipplarna". Så nu tänkte jag bli en bättre människa och lämna in den på service en gång/år i fortsättningen! Nästa år, när den ska besiktas igen, ska jag lämna in den INNAN besiktningen så slipper jag förhoppningsvis betala för en ombesiktning!

Inga kommentarer: